درجوامعی مانند ایران كه در برزخبین سُنت و مدرنیتهبسر می برند، خانواده كوچكترین واحد اجتماعی است كه سیستم طبقاتی را بازتولید می كند، یعنی كوچكترین نهاد تولید و باز تولید در جامعه.
تولیدآذوقه، كالا و خدمات، مراقبت و پرستاری ازسالخوردگان وكودكان، انتقال سرمایه و مالكیت به نسلهای بعدی، تجدیدنسل، تربیت و پرورش اجتماعی كودك، انتقال ارزشها و قواعد اجتماعی به نسل بعدی، ایجاد روابط اقتدار وكنترل وتنظیم روابط جنسی ازجمله وظایف نهاد خانواده است.
تاریخ خانواده مرتبط است با تاریخ جامعه ی طبقاتی و ایجاد مالكیت خصوصی. در واقع تاریخ تمایزات واختلافات اجتماعی وجنسیتی میان زنانو مردان به آغاز تكوین جوامع طبقاتی باز می گردد البتهباید نقش سایر عوامل موثر در ایجاد و تداوم این نهاد از جملهعوامل زیست شناسی، روانشناختی، فرهنگی، اجتماعی و 000را حتمأ در نظر داشتهباشیمو رابطه ارگانیك و هماهنگ بین این مجموعه عوامل را در تاریخ نادیده نیانگاریم.
دانشگاه به عنوان يك عامل اجرايي در آموزش و تربيت فرد وهدايت وي به سمت شهروندي موثر و مفيد به حال جامعه ، داراي نقش موثر بوده و بدون ترديد تامين كننده ي نيروي انساني مورد نياز جامعه درآينده خواهد بود . به همين دليل امروزه در جوامع مختلف , دانشگاه ها از نظر كمي و كيفي رشد و گسترش يافته و تقاضا براي راهيابي روز به روز زيادتر مي شود و تعداد كثيري دانشجو براي تحصيل و برخورداري از مزاياي آن به اين مراكز روي مي آورند .
دانشگاه بعنوان يك نهاد تعليم و تربيت از همه نهادهاي اجتماعي پيچيده تر است . دانشگاه همانند ساير سازمان هاي رسـمي بايستي با وظايف ساخت ، اداره و جهت دادن به تركيب پيچيده اي از منابع انساني درگير گردد . بر خلاف اغلب سازمانهاي رسمي توليد دانشگاه انسان است و اين امر موجب پيدايش مسائل ويژه در مديريت دانشگاه مي گردد .
از جمله مسائلي كه دانشـگاه به عـنوان يك سـازمان با آن روبرو اسـت مساله تعارض و عدم موافقت هاست. فعاليت هاي سازماني مستلزم تعامل بين افراد وگروه هاي سازمان مي باشد . در سازمان ها افراد مختلفي در رده هاي گوناگون مشغول انجام فعاليت ها و وظايف خود مي باشند